hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| خشونت در اردبیل 15 درصد افزایش یافته است

اردبیل| خشونت در اردبیل 15 درصد افزایش یافته است

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در نیمه اول امسال پرونده‌های وارده به دادگستری با موضوع خشونت 15 درصد نسبت به مد مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، یوسف خدادادی در نشست فرهنگی و اجتماعی با موضوع خشونت در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: نتایج به دست آمده در مورد علل و عوامل طلاق و راهکارهای عملیاتی و اجرایی در این زمینه به رغم برگزاری جلسات متعدد مشخص نشد، در حالی که باید به سمت راهکارهای اجرایی حرکت کرده و از برگزاری جلسات تکراری پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه استان اردبیل جزو استان‌های امن کشور است، خاطرنشان کرد: در این استان جرایم سازمان یافته، حرفه‌ای و خشن نظیر سرقت مسلحانه، آدم ربایی و تجاوز به عنف بسیار نادر است و از این حیث استان اردبیل همواره جزو سه استان امن کشور محسوب می‌شود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ادامه داد: خشونت‌های رخ داده در این استان جزئی، سبک و خرد است و در اکثر موارد ریشه فرهنگی دارد و به هیچ عنوان نباید دنبال علل امنیتی بگردیم.
خدادادی به آمارمقایسه‌ای پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه در سال 97 در مقایسه با سال 96 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 122 هزار پرونده جزائی وارد مجموعه قضائی استان شده که از این تعداد 45 هزار پرونده مربوط به خشونت بوده که در اکثر موارد شامل ضرب و جرح، توهین و اهانت و نزع دسته جمعی بوده است.
وی افزود: در سالجاری و در 6 ماهه اول 37 درصد جرایم رخ داده در استان مربوط به خشونت است که در مقایسه با 6 ماهه سال قبل دادگستری با 15 درصد افزایش ورودی پرونده‌های خشونت روبرو بوده که 22 هزار پرونده خشونت در نیمه اول امسال به 25 هزار و 479 فقره افزایش یافته است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل وضعیت شهرستان‌ها و جرایم خشونت‌بار را یادآور شد و تصریح کرد: بیشترین آمار رشد این جرایم مربوط به مشکین‌شهر با چهار هزار و 400 فقره است که یک جهش 66 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.
خدادادی هشجین، لاهرود، گرمی و سرعین را دارنده بیشترین افزایش ورودی پرونده‌های خشونت و نزاع معرفی کرد و گفت: در شهرستان اردبیل این رشد 11 درصد است.
وی اضافه کرد: بحث خشونت با تعصب، غیرت و قاطعیت در رفتار متفاوت است و ما در ریشه‌یابی علل خشونت به 50 علت اساسی رسیده‌ایم که از جمله آن می‌توان اقدام مهارت ارتباطی، وجود تبعیض و بی‌عدالتی، عدم اجرای قوانین، رفتار ناشایست با ارباب رجوع، اختلافات خانوادگی، مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی، اختلافات ملکی و ... را نام برد.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل یکی از عوامل تشدید خشونت را احساس محرومیت و وجود تبعیض و شکاف طبقاتی در سطح جامعه بیان کرد و گفت: عدم آشنایی شهروندان با قوانین و حقوق خودشان به همراه ناکامی در دستیابی به اشتغال و تحصیل مناسب از دیگر بسترهای تولید خشونت است که در کنار حضور به موقع پلیس در درگیری‌ها بهتر است از وجود دوربین‌های مداربسته بیشتر استفاده شود.
خدادادی اظهار کرد: 76 درصد درگیرشوندگان در نزاع‌ها شاغل بوده و تنها 13 درصد بیکار هستند و 45 درصد این افراد تحصیلات ابتدائی و راهنمایی را دارند.
وی در پایان به راهکارهای کاهش خشونت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار آموزش مهارت ارتباطی اجرای برنامه‌های نشاط آور در جامعه به همراه کاهش تنش‌ها و اختلافات ملکی می‌تواند از بروز نزاع‌های دسته جمعی جلوگیری کند که بهتر است توان گفتگو را با احترام، اخلاق‌مداری و محبت به دیگران مدنظر قرار دهیم تا همچون سال‌های گذشته کاهش خشونت در استان اردبیل روی دهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد